Kasten, Keuken, Ons huis, Organisatie, Wooninspiratie

De 10 items die écht helpen om mijn keuken georganiseerd te houden

huisjethuisje-keuken-front

 

Winkels zoals Ikea, Blokker en Action slaan je dood met systemen om je keuken te organiseren. Maar wat werkt er nu echt? Dit zijn de 10 organisatie-items die voor ons het verschil maakten.


Ik ben dol op onze keuken. Ze is licht en heel praktisch. We voorzagen dan ook heel wat opbergruimte en een groot werkblad. Toch moet ik toegeven dat ze na een tijdje wat ‘rommelig’ aanvoelde. Winkels zoals Ikea, Blokker en Action slaan je dood met systemen om je keuken te organiseren. Maar wat werkt er nu echt? Dit zijn de 10 organisatie-items die voor ons het verschil maakten.

 

1. Bakjes om soortgelijke spullen te groeperen

Hopelijk is je keuken rijkelijk voorzien van lades. Want doordat je ze kunt uittrekken, kun je er ook meer in kwijt dan op een legplank. Toch merkte ik dat ook onze lades op een gegeven moment door de hoeveelheid aan spullen onoverzichtelijk werden. Door items per soort te groeperen in bakjes, zijn ze nu een pak meer georganiseerd.

9 ways to organise your kitchen - Ikea

Organize your entire kitchen with Variera-series from Ikea - Huisjethuisje

Als bak kun je een kleine kartonnen doos recupereren. Voor zaken die de bak vuil maken (aardappelen, uien, …), gebruik ik liever plastic bakken. Bijvoorbeeld van de Ikea Variera-reeks. Handig vind ik vooral de bakjes voor aan de zijwand van de lades. Je vindt ze in 2 maten en kunt ze gebruiken om verschillende zaken op te bergen: drinkbekers, deksels van de tupperware en voorraaddozen, koekjes, …

9 ways to organise your kitchen - Ikea

Zo haal ik de koekjes (die per portie apart verpakt worden) nu uit de grote verpakking en doe ik die in een bakje in de schuif. Zo besparen we heel wat plaats en zien we hoeveel we nog hebben. Want vaak zat er nog maar 1 koekje in die grote kartonnen verpakking, zonder dat ik er mij bewust van was.

Organise your kitchen - use bins to group similar items

Op de legplanken werk ik trouwens ook met bakjes en mandjes. Die kun je er gemakkelijk uitnemen en nemen wat je nodig hebt.

 

2. Bestek- en sorteerbakjes

Huisjethuisje.com - KonMari - organizing - junkdrawer - Ikea

In mijn KonMari-blogpost kon je ze al zien: onze (intussen) ordelijke rommellade. Wat een verschil met vroeger! Ik gebruikte de Stödja-bestekbakken van Ikea om onze rommelschuif te ordenen. Ook na 3 maanden, nog even overzichtelijk.

 

3. In elkaar passende sets

Ik kocht sets die in elkaar passen. Zo schafte ik bij Hema een kommenset aan die volledig in elkaar past met een mengkom, vergiet, zeef en citruspers. Ook mijn ovenschotels passen in elkaar.

huisjethuisje-kitchen-passende-set-hema

 

4. Kruidenverdelers

Organize your entire kitchen with Variera-series from Ikea - Huisjethuisje

Doorheen de jaren hebben we verschillende systemen geprobeerd om onze kruiden overzichtelijk te houden. In deze keuken hebben we onder ons kookvuur een ondiepe schuif, ideaal voor een kruidenlade. Zo heb je ze altijd bij de hand, en blijft je werkblad vrij voor andere zaken. En met de variera-inzetstukken voor kruiden blijft de lade overzichtelijk.

 

 5. Een dekselhouder om de deksels op hun plaats te houden

9 ways to organise your kitchen drawers

Onder de kruidenlade, hebben we 2 lades voor potten en pannen. Toen we vroeger deze lades openden, hoorde je de deksels tegen de potten botsen en vielen ze – tot mijn grote frustratie – kletterend om. Met de Variera-dekselhouder houden we nu de deksels van onze potten en pannen gescheiden. Zo kunnen we er gemakkelijk aan.

 

6. Labels om op elkaar lijkende zaken van elkaar te onderscheiden

Witte suiker, zelfrijzende bloem en bloem om sauzen te binden…ze trekken allemaal op elkaar. Zeker als ze op hoogte staan en je ze dus niet goed kunt bekijken. Label alles wat onduidelijk kan zijn en je leven wordt een pak gemakkelijker.

Organise your kitchen - label products which look similar

 

 

7. Wandstang om je werkblad vrij te houden

huisjethuisje-keuken-wandstang-2

Ook al hebben we behoorlijk wat werkvlak, het lijkt nooit voldoende. Zeker niet wanneer je met 2 bezig bent in de keuken. Bovendien is onze keuken open. Als je werkblad dan helemaal vol staat met spulletjes, lijkt je woonruimte al snel rommelig.

Aan onze Gruntal-wandstang kunnen we heel wat zaken kwijt, zonder dat we ons werkblad inpalmen.

Tip: de haakjes aan de stang kun je niet alleen gebruiken om keukengerei op te hangen. Wij hangen er bijvoorbeeld ook onze verjaardagskalender, kunstwerkjes van Jules en kruiden aan. Deze zorgen ineens voor een speelse en frisse toets in onze keuken.

8. Messenhouder-magneetlijst

huisjethuisje-magneetlijst-messenhouder

In ons vorige huis installeerden we deze Grundtal magneetlijst: ideaal om messen op te hangen of kruidenpotjes. Plaatsbesparend en handig, dus verhuisden we hem mee naar ons nieuwe huis.

 

9. Lepel- & snijplankhouder

huisjethuisje-lepelhouder

Zaken die je veel nodig hebt tijdens het koken, wil je bij de hand houden. Daarom voorzagen wij naast ons kookvuur een pot met de belangrijkste keukenbenodigdheden en een houder voor onze snijplankjes. Deze snijplankhouder is van Joseph Joseph. Mooi design, al moet ik zeggen dat de plankjes zelf al snel vol met messneden stonden en we ze vervangen hebben door namaakplankjes van Action.

Enkele vrienden die op bezoek kwamen vroegen hoopvol of deze houder voor houten lepels ook van Ikea komt. Ik moest ze teleurstellen. Deze keer niet. Ik vond deze pot op een marktje in het Franse dorpje Montcucq op 950 kilometer van hier. Tussen de aardappelmesjes, rieten manden en kruiken, stootte ik op dit pareltje. Ik heb een zwak voor ‘turkoois’. Bijna in elke ruimte in ons huis komt deze kleur als klein accent terug. En nu dus ook in onze keuken.

 

10. Een ladehaakje voor onze handdoeken

huisjethuisje-keuken-wandstang

Het klinkt misschien banaal, maar wij probeerden eerst 3 andere systemen uit om onze keukenhanddoeken aan op te hangen: de chauffage, een haakje aan de zijkant van onze keuken, aan de keukengreep van de afwasmachine, etc… Maar uiteindelijk lagen er overal handdoeken, behalve op hun plaats. En toen kwam ik dit haakje tegen bij Action: je haakt het aan het ladefront van een keukenlade en moet je kasten dus niet beschadigen. Nu hangen onze handdoeken daar waar we ze nodig hebben: aan de wasbak.

Dé belangrijkste tip: ruim eerst op!

Deze 10 items zijn goed, maar geen wondermiddel. Als je té veel spullen hebt, dan zul je altijd plaatsgebrek en rommel hebben.

Het is zo dat ik enkele van deze systemen al kocht voor mijn KonMari-opruimbeurt.  Maar zonder het verhoopte resultaat. Het is maar pas toen ik eens met de grove borstel door mijn spullen ging en een autokoffer vol keukenspullen naar de kringwinkel bracht, dat die systemen die ik had gekocht, plots hun werk konden doen.

Dus pak elk keukenitem apart vast en stel je de vraag wanneer je het voor het laatst hebt gebruikt. Kun je het je niet meer herinneren? Dan zul je het waarschijnlijk nooit meer gebruiken en kun je het dus weggeven. En heb je het toch eens nodig? Leen het dan even van buren, vrienden of familie.

 

Wat zijn jouw tips om je keuken georganiseerd te houden?

Handtekening

2 gedachten over “De 10 items die écht helpen om mijn keuken georganiseerd te houden”

  1. Great minds think alike! Ik heb vandaag toevallig ook een post over mijn keuken :-).
    Fijne tips! Vele gebruik ik ook al moet ik regelmatig toch nog eens grote kuis doen om alles er weer tip top te laten uitzien… een beetje te lui om het altijd in topconditie te houden.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie