Kids, Organisatie

De ochtenroutine: 3x anders

 

MorningroutineDe ochtendrush is voor vele gezinnen een race tegen de klok. Lees hier hoe wij én 2 andere gezinnen (met een tweeling!) dit aanpakken.

The morning rush is a race against the clock for many families. Read how we and two other families ( with twins !) address this .


 

Binnenkort moet een goede vriendin na 5 maanden zwangerschapsverlof terug aan de slag. Ze is trotse mama van een tweeling, maar heeft graag nog wat tips over hoe je ’s ochtends iedereen klaar krijgt en op tijd de deur uit geraakt. Dus speciaal voor M. – en voor alle andere mama’s en papa’s die ’s ochtends hun kroost de deur uit moeten krijgen – hierbij onze ochtendroutine en tips van 2 andere bevriende mama’s met een tweeling.

  1. Ochtendroutine 1: mijn aanpak met 2 kinderen (Lucie van 4 maanden en Jules van 5 jaar)
  2. Ochtendroutine 2: Anneleen is een ex-collega van mij met een schattige tweeling (jongen Lucas en meisje Ella) van 2 jaar. Op het werk vond ik ze al super georganiseerd. En thuis is ze dat duidelijk ook!
  3. Ochtendroutine 3: Kelly is ook een collega, met een tweeling (2 meisjes – Lucie & Sofia) van 1,5 jaar oud én een dochtertje, Nora, van 4 jaar. Ochtendroutine voor gevorderden dus 🙂

 

1. Mijn ochtendroutine met 2 kinderen

1 maart ben ik terug beginnen werken. En dat betekende ook ineens dat ik alleen 2 kinderen en mezelf om 8 uur gevoed en presentabel de deur uit moet krijgen (want Arnout  is al om 6 uur weg). Gelukkig had ik wel goed kunnen oefenen tijdens mijn zwangerschapsverlof omdat ik ook toen Jules ’s morgens naar school bracht. Maar dat kon wel aan een relaxter tempo: want ik kon ‘casual’ en ongeschminkt de deur uit, ontbijten als Jules naar school was en moest geen boterhammen smeren. Dus begon ik, naarmate maart naderde, stress te krijgen. En wat doe ik als ik stress krijg? Jawel- een lijstje maken (dat begint een terugkerend thema te worden ;-)). Ik lijstte op wat ik ’s ochtends allemaal gedaan moest krijgen en wat ik best wanneer kon inplannen. Ik maakte dus een plan op.

Dat plan testte ik 2 keer op voorhand uit, zodat ik op D-day de ‘routine’ onder de knie had.

Onze (theoretische) ochtendroutine

  • 6.10 uur: wekker gaat af en ik maak Lucie wakker
  • 6.15 uur: Lucie eten geven (ik geef nog de borst, dus dat duurt wat langer)
  • 6.45 uur: was insteken
  • 6.50: douchen + aankleden + schminken.

    Intussen zet ik Lucie rechtop in een wippertje, zodat haar eten wat kan zakken. Speciaal hiervoor heb ik een tweede wippertje geleend van een vriendin, dat altijd in de badkamer staat.

  • 7.10 uur: Lucie verzorgen en aankleden
  • 7.20 uur: Jules wakker maken en zijn kleren klaarleggen. Hij kleedt zich boven aan en komt dan naar beneden.
  • 7.25 uur: Jules en mijn ontbijt klaarmaken
  • 7.30 uur: Ontbijten (Jules eet zijn ontbijt terwijl hij een tekenfilmpje kijkt)
  • 7.35 uur: Mijn boterhammen smeren en snacks inpakken.
  • 7.40: Zak nakijken van Lucie + schriftje crèche invullen
  • 7.45: Lucie nog wat bijvoeden (indien nodig)
  • 7.55: Jules zijn tanden poetsen en gezichtje wassen
  • 8.05 uur: schoenen & jassen aan en de deur uit
  • 8.10 uur: kinderen in de auto zetten, ruiten ijsvrij maken en vertrekken naar school & de crèche.

Dit is natuurlijk het schema als alles volgens plan loopt. Maar elke morgen zijn er wel zaken die deze planning dwarsbomen, geloof mij ;-).

Extra tips

  • Verdeel de taken.

    Het is niet omdat je er ’s ochtends alleen voor staat, dat je niet bepaalde taken kunt verdelen. Lijst gewoon alles op wat moet gebeuren en maak duidelijke afspraken wie wat doet en wanneer.

    Arnout smeert bijvoorbeeld Jules zijn boterhammen om 5.30 uur en maakt zijn boekentasje al klaar. Omdat Arnout zo vroeg start op zijn werk, is hij ook al om 16.15 uur thuis. Hij vult dan de afwasmachine met de ontbijtbordjes en maakt de wasmachine leeg (die ik ’s morgens heb opgezet).

  • Probeer zo veel mogelijk werk de avond op voorhand te doen:

    • Flesjes steriliseren en vullen met water.
    • Melkpoeder in de verdeelbox doen.
    • Reservekleertjes & pampers inpakken.
    • Je eigen snacks al inpakken.
    • Je kleren klaarleggen.
    • Briefje voor de kuisvrouw klaarleggen
  • Reken buffertijd in je planning

Hou rekening met onverwachte zaken. Iedere ochtend loopt ietsje anders: Lucie geeft terug op mijn kleren (tip: doe een schort aan), of moet opnieuw een propere pamper,  Jules heeft plots toch hulp nodig bij het aankleden of geraakt zijn bed niet uit…

Reken gewoon 5 minuten extra tijd in je planning voor die onverwachte zaken. Zo reageer je niet gestrest. Want kinderen lijken die stress te voelen en gaan dan precies nog meer tegenwerken, of – in Jules zijn geval – huilen. En dan ben je nog meer tijd kwijt.

 

2. Anneleen haar ochtendroutine met een tweejarige tweeling

  • De ochtendstond… Door de wekker tijdig te laten afgaan én op te staan, vermijd je dat je meteen te laat komt bij de eerste onverwachte gebeurtenis (morsende kindjes die nieuwe kleren nodig hebben, morsende kindjes waardoor je zelf nieuwe kleren nodig hebt, een diarree-aanval, peuters met driftbuien die weglopen om schoenen of jas aan te doen, medicatie die ze maar niet willen innemen, etc.).

Dat betekent dus ook de snooze-knop links laten liggen en de avond voordien op tijd je bed in, hoewel dat nog altijd makkelijker gezegd dan gedaan is.

  • Voorbereiding + organisatie = de sleutel tot succes.

Ik zet zowat alles – maar dan echt alles – de avond voordien klaar. Mijn outfit, de kleren van de kindjes (die leg ik meteen al op hun kamer voor de hele week klaar), onze ontbijttafel inclusief de havermout die al werd afgewogen en klaar staat in het kommetje om in de microgolf te gaan, eten & drinken om mee te nemen naar het werk, de rugzakjes van de kindjes, …

  •  Onze kindjes eten tijdens de werkweek hetzelfde ontbijt als ik: havermout. We maken 1 grote gezinsportie die na 3 minuten in de microgolf klaar is. Gezond, lekker, goedkoop, snel klaar en je maag is de hele voormiddag gevuld.
  • We focussen op de essentie: aankleden, eten, gezichtje wassen en tanden poetsen. Er mag best wat tempo achter zitten. Zo zijn we alle 4 op 50-tal minuten klaar om te vertrekken.

Tijd om te spelen, treuzelen of voor een uitgebreide kappersbeurt is er niet. Niet-meewerkende kindjes worden vooral genegeerd en indien nodig onder lichte dwang in de pas gehouden. Kwestie van de timing niet te veel in het gedrang te brengen.

  • Cruciaal in onze routine is om zelf al aangekleed te zijn en dan pas de kinderen wakker te maken. Zo heb je toch enkele rustige eerste minuten van de dag en kunnen we nadien onze pijlen volop op de kroost richten.

Het helpt natuurlijk enorm dat we de ochtend shift met ons 2-tjes managen. Hoedje af voor mama’s of papa’s die dit alleen rond krijgen! Misschien kan ik van hen nog wat tips leren?

 

3. Kelly’s ochtendroutine met een tweeling van 18 maanden en een kleuter

  • De ideale ochtend bestaat eruit dat je voor de kindjes opstaat en de ‘mise en place’ al kunt doen (flesjes maken/opwarmen, boterhammen van de oudste dochter smeren/kleertjes klaar leggen/…).
  • Daarna is het hopen dat de ochtend verder verloopt zonder onvoorziene omstandigheden zoals pamperaccidenten (moet ik dit uitleggen ;-)?), Nora die op een tergend traag tempo eet (supertip: pannenkoeken zijn in 2 minuten op! – maar helaas niet voor alle dagen), omvallende bekers, …

Kortom, de ideale wereld bestaat niet.. 🙂 Go with the flow dus. Mochten we de zin/energie hebben om elke ochtend om 5u30 op te staan, zou dit wellicht wel een haalbaar scenario zijn, maar helaas… De soms nog onderbroken nachten staan die ambitie wat in de weg.

 

Zo dit waren onze routines. Hoe pakken jullie de ochtend aan? Hebben jullie tips die jullie met M. en ons willen delen?
En wat vonden jullie van deze blog-aanpak met getuigenissen van anderen?
Reageer onderaan of op mijn Facebook-pagina.

 

Vond je dit een nuttige post? Bekijk ook onze avondroutines.

 

 

8 gedachten over “De ochtenroutine: 3x anders”

  1. Bedankt voor deze post Katrien! Heel fijn om te lezen hoe jullie het aanpakken. Ook de concrete voorbeelden van gezinnen met een tweeling zijn nuttig! Zo kan ik me stilaan wat beginnen voorbereiden. Het zal nog een hele uitdaging worden, maar wij zijn duidelijk niet het enige gezin dat hier door moet. Weer een goeie inspiratie!

    Geliked door 1 persoon

  2. leuk, die drie invalshoeken!
    Lang leve het extra wipperke in de badkamer 🙂
    En ik ben toch stiekem ook blij dat ik geen rekening meer moet houden met treinuren, zodat het niet erg is als het eens 5 minuutjes langer duurt…

    Like

  3. Wow, chapeau! Zo’n georganiseerde ochtend. Ik sta er ’s ochtends ook alleen voor, maar gelukkig maakt CP Olivers brood – en fruitdoos klaar. Onze jongste kapoen heeft meestal geen zin in aankleden, pamper verversen, tanden poetsen en wassen. Daar moet ik echt elke morgen achter hollen. Me boos maken hoort daar jammer genoeg ook vaak bij :/ Gelukkig beseft Oliver stilaan dat hij moet voortmaken en laat hij het “mama dwarsbomen” intussen voor wat het is… 🙂

    Like

  4. Wij liggen liefst zo lang mogelijk in ons bed, dus kleertjes/boterhammekes worden de avond ervoor al geregeld. Omdat mijn vriend niet ontbijt (zooo ongezond!) kan ik rustig eten met de dochter en babyzoon terwijl hij doucht en dan kleedt hij hen aan terwijl ik me was. Met z’n 4 uit bed om 7u10, met z’n vier uit de deur om 8u05!

    Like

Plaats een reactie